Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Autismevriendelijk museum : het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme
Authors: ---
ISBN: 9782509030429 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.


Book
Kunsteducatieve vormingsprocessen : op basis van een casestudy van het programma "Muzische Klassen" van de kunsteducatieve organisatie "De Veerman"
Author:
ISBN: 9789044121247 Year: 2007 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.


Book
De leraar die de wolken meet : een pleidooi voor kunsteducatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789401444415 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van kunsteducatie wordt door een breed publiek erkend. Kunst en cultuur zijn vaste ingrediënten van ons bestaan. Ze helpen ons de wereld te begrijpen en onze levens kleur geven. Net daarom is het verrassend dat in het Vlaamse onderwijs kunstzinnige doelstellingen zo schaars zijn. De leraar die de wolken meet breekt een lans voor meer kunst op school. Vanuit hun verscheidene achtergronden beargumenteren tientallen experts en leraren hoe dat kan, en hoe we de tijd die we in de klas aan kunst besteden nuttiger kunnen invullen. Zo kan kunst haar rechtmatige plaats in ons onderwijs innemen.Bron : lannoo


Multi
Het Kunstpakket : een geheel nieuwe manier om te onderzoeken en te ondervinden hoe beeldende kunstenaars door de eeuwen heen gebruik hebben gemaakt van perspectief, licht, kleur, beweging, verhouding, compositie en vorm.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9021670712 Year: 1992 Publisher: Amsterdam De Brink


Book
Goed kijken begint met negeren : de kunst van opmerkzaamheid
Author:
ISBN: 9789045036557 904503655X Year: 2018 Publisher: Amsterdam Atlas Contact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We kijken grotendeels onbewust ? en daardoor gaat veel aan ons voorbij. Goed kijken begint met negeren is een gids voor iedereen die beter wil kijken. Wieteke van Zeil laat zien dat kunst daarbij kan helpen: kunstenaars zien immers vaak wat ons nog ontgaat, en ze tonen andere perspectieven dan die we al kennen. In 56 verhalen verbindt ze de mooiste kunstdetails soepel aan ons dagelijks leven. Ze geeft praktische tips om met meer gemak en plezier naar kunst te kijken, onderbouwd met wetenschappelijke inzichten over hoe wij waarnemen. Ook spreekt ze met kijkexperts uit andere vakgebieden over de geheimen van hun opmerkzaamheid.Van Zeil laat zien dat onvermoede details een nieuwe wereld kunnen openen. Goed kijken begint met negeren maakt je opmerkzamer, in het museum en daarbuiten.https://www.standaardboekhandel.be/p/goed-kijken-begint-met-negeren-9789045036557


Book
Education through art : kunst- en cultuureducatie als motor van leren
Author:
ISBN: 9789044127164 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verwachtingen die pedagogen stellen in de didactische waarde van creativiteit zijn de voorbije decennia sterk toegenomen. Kunst en kunstonderwijs worden steeds meer gezien als een middel tot integratie, beschaving, verfijning en morele opvoeding. De kunst zou op die manier leiden naar een ethisch leven en de deur openen naar wat 'waar, schoon en goed' is. Het boek onderzoekt de waarde van kunstonderwijs als pedagogisch model. Kunnen kunst- en cultuureducatie een motor zijn van breed leren? Bieden kunst en cultuur aan kinderen en jongeren garanties voor een brede humane vorming die excessen uitsluit? Kan, met andere woorden, esthetica tot ethica leiden? Deze vragen worden vanuit heel uiteenlopende invalshoeken beantwoord. Dat zorgt er niet alleen voor dat alle facetten van het kunstonderwijs worden behandeld, maar ook dat dit boek een volledig en actueel overzicht biedt van de status en de problemen van deze onderwijstak


Book
Kunstvakwerk : handleiding voor een optimale samenwerking tussen een museum en een vaktechnische school
Author:
ISBN: 9789044122442 Year: 2007 Volume: 3 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat de kunstenaars in het Middelheimmuseum en de studenten van een vaktechnische school in Antwerpen met elkaar gemeen hebben, is techniek. Technische onderlegdheid in materiaalkennis en hoe ermee om te gaan. Wat hen verschillend maakt, is hun specifieke kijk op het materiaal: in de beeldende kunst staat het verhaal en de betekenis centraal, in een vaktechnische opleiding is dit de functionele realisatie. Daarenboven eist een kunstenaar de vrijheid op om grenzen te verleggen, terwijl een vakman er op staat dat zijn product in alle technische opzichten 'klopt'. Deze beide zienswijzen met elkaar verzoenen, was de uitdaging die het Middelheimmuseum, de kunsteducatieve organisatie De Veerman en het Stedelijk Polytechnisch Instituut Antwerpen (SPIA) aangingen onder de noemer 'Bij-buurten op het Kiel', een project dat zich in de eerste plaats focust op het aantrekken van nieuwe doelgroepen in het museum. Kunstvakwerk is de neerslag van deze verzoening, met de uitdrukkelijke bedoeling bakens uit te zetten voor andere musea met 'moeilijk te bereiken doelgroepen' en voor scholen die de geijkte paden even willen verlaten. Het boek is dan ook opgevat als een handleiding die scholen, educatieve organisaties en diensten publieksverwerking de nodige handvatten wil aanreiken om dit instrument zelf uit te proberen en in te zetten in de dagelijkse praktijk. Een handleiding met inbegrip van de do's en don't's en vooral: met enkele schitterende voorbeelden tot wat voor moois dit instrument in staat is.


Book
Dat kan mijn kleine zusje ook : waarom moderne kunst kunst is
Author:
ISBN: 9789029088138 9789029094153 Year: 2012 Publisher: Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een onopgemaakt bed, een opblaasvarken of het urinoir van Marchel Duchamp: wat maakt die dingen kunst? Een antwoord op die vraag vereist volgens Gompertz kennis van de evolutie van kunst. Hij schreef daarom een chronologie van de moderne kunst, van het impressionisme tot het heden.

Hardop kijken. Een inleiding tot de kunstbeschouwing
Author:
ISBN: 9061682517 Year: 1993 Publisher: Nijmegen SUN

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt een heldere methode aan om de uiterlijke verschijningsvormen van kunstwerken systematisch te onderzoeken. In tien hoofdstukken leidt de auteur ons langs beeldaspecten als : materiaal en techniek, afmetingen en kader, ruimte, licht, kleur, beweging, standpunt en plaatsing, waarnemening en abstractie.

Keywords

7.04 --- 7.01:003 --- Visual perception --- 7.01 --- abstractie --- bewegen --- compositieleer --- kleurenleer --- kunst --- kunstbeschouwing --- kunsttheorie --- kunstzinnige vorming --- licht --- materialen --- ruimtelijkheid --- vormleer --- 700.6 --- De Visser, Ad --- kunstfilosofie --- kunstgeschiedenis --- semiotiek --- Optics, Psychological --- Vision --- 7.01:003 Semiotiek van kunst en esthetiek --- Semiotiek van kunst en esthetiek --- 7.04 Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- kunst algemeen, filosofie van de kunst en vormgeving --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Psychological aspects --- Kunsten --- Filosofie --- Kunstbeschouwing --- Art appreciation --- Abstractie --- Beweging --- Brons --- Compositie --- Computerkunst --- Contouren --- Driedimensionaal --- Factuur --- Fotografie --- Glas --- Grafiek --- Kader --- Kleurenspectrum --- Kleur --- Kunst --- Land art --- Licht --- Lichtkunst --- Materiaal --- Mozaïek --- Ordonnantie --- Perspectief --- Plasticiteit --- Plastiek --- Portret --- Realisme --- Ruimte --- Ruimtelijkheid --- Schaduw --- Schilderen --- Schriftuur --- Sculptuur --- Techniek --- Tekenen --- Textiel --- Textuur --- Tweedimensionaal --- Video --- Waarneming --- Perception --- Visual discrimination --- Appreciation of art --- Art --- Art criticism --- Analysis, interpretation, appreciation --- #KVHA:Kunst --- #KVHA:Kunstbeschouwing --- Kunsttheorie ; kunstbeschouwing --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- #gsdbA --- History --- art history --- art theory --- color [perceived attribute] --- space [composition concept] --- light [energy] --- motion --- Iconography --- techniques [processes] --- perception --- materials [matter] --- art criticism --- Aesthetics of art --- Aesthetics --- kunsteducatie --- Art appreciation. --- Visual perception. --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- Kunstesthetica --- kunstkritiek --- materials [substances] --- 696 --- Kunstgeschiedenis --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Reception of art --- Reception --- CDL --- kunstbeschouwing.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by